Wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji prowadzonej przez Starostę Bydgoskiego jest możliwe dopiero po zakończeniu likwidacji. Likwidacja stowarzyszenia zwykłego polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu z ewidencji po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

OPIS SPRAWY
Procedura wykreślenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

GDZIE I JAK ZŁOŻYSZ DOKUMENTY?
Wniosek  wraz z załącznikami należy złożyć w wersji papierowej w Kancelarii Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy, ul. Zygmunta Augusta 16, 85-082 Bydgoszcz, parterlub dostarczyć za pośrednictwem operatora pocztowego lub firmy kurierskiej. Dokumenty można również złożyć w wersji elektronicznej na skrzynkę podawczą urzędu za pośrednictwem platformy e-Puap przy pomocy profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

CO MUSISZ DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU?
Do wniosku należy dołączyć dokumentację z postępowania likwidacyjnego, co najmniej uchwałę
o likwidacji
oraz publiczne zawiadomienie o likwidacji.

ILE BĘDZIESZ CZEKAĆ?

Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, Starosta zamieszcza w ewidencji stowarzyszeń zwykłych informację o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego w terminie 7 dni od dnia złożeniu zawiadomienia o zakończeniu likwidacji i wydaje dokument potwierdzający dokonany wpis. Jeżeli wniosek zawiera braki, wezwiemy likwidatora stowarzyszenia do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni spowoduje jego bezskuteczność.

O wpisaniu informacji o likwidacji stowarzyszenia albo bezskuteczności wniosku o wpis do ewidencji, powiadomimy niezwłocznie likwidatora stowarzyszenia.

ILE ZAPŁACISZ?

Złożenie zawiadomień: o wszczęciu i zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego nie podlega opłacie.

Pisemna informacja o wpisaniu likwidacji i wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji – nie podlega opłacie skarbowej.

Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości  - 17 zł;  wpłaty należy dokonać na nr rachunku bankowego: 

52 240 6960 3892 1000 0000 0000    Wydział Podatków i Opłat Lokalnych, Urząd Miasta Bydgoszczy.

Potwierdzenie uiszczenia opłaty należy załączyć do wniosku. Zaświadczenie wydajemy w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku.

CO JESZCZE MUSISZ WIEDZIEĆ?
Obowiązkiem likwidatora jest przeprowadzenie likwidacji w możliwie najkrótszym czasie, w sposób zabezpieczający majątek likwidowanego stowarzyszenia przed nieuzasadnionym uszczupleniem.
Likwidator w szczególności powinien dokonywać czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, podając do publicznej wiadomości o wszczęciu postępowania likwidacyjnego. Likwidator dokonuje niezbędnych czynności urzędowych związanych z zakończeniem działalności,  zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządza sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (bilansu otwarcia i zamknięcia likwidacji) zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 5 i art. 12 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,  stan rachunkowy na początek i koniec likwidacji;  Władze stowarzyszenia zatwierdzają sprawozdanie z likwidacji.
Majątek zlikwidowanego stowarzyszenia przeznacza się na cel określony w regulaminie lub w uchwale o likwidacji stowarzyszenia. Likwidator po zakończeniu likwidacji składa do Starosty Bydgoskiego zawiadomienie o zakończeniu postępowania likwidacyjnego. Starosta zamieszcza w ewidencji stowarzyszeń zwykłych informację o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego. Informację zamieszcza się w terminie 7 dni od dnia złożenia zawiadomienia o zakończeniu likwidacji i wydaje dokument potwierdzający dokonany wpis stowarzyszenia z ewidencji. Likwidator dokonuje wykreślenia z ewidencji REGON/NIP. Likwidator archiwizuje dokumentację.
Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego stowarzyszenia.

PODSTAWA PRAWNA
Art. 36 ust. 1 Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 t.j.) 

 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r. poz. 644).

KTO ZAŁATWI TWOJĄ SPRAWĘ?
Sprawy związane z wydaniem zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzi Wydział Promocji, Kultury i Sportu, ul.Zygmunta Augusta 14, 85-082 Bydgoszcz. W celu uzyskania szczegółowych informacji można zadzwonić pod nr 52 584 12 91, w godzinach pracy urzędu.