OPIS SPRAWY
Jeżeli jesteś właścicielem, władającym, wieczystym użytkownikiem nieruchomości możesz zgłosić aktualizację danych ewidencyjnych dotyczących Twojej nieruchomości lub zgłosić zmianę danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w tym informacji o miejscu stałego pobytu (adres zameldowania) lub o siedzibie swojej jednostki; dzierżawcy gruntów stanowiących gospodarstwo rolne oraz wydzierżawiający posiadają prawo do zgłaszania zmian na podstawie umów dzierżawy oraz zmian swoich danych osobowych.
GDZIE I JAK ZŁOŻYSZ DOKUMENTY?
Przygotuj wniosek korzystając z załączonego wzoru.
· właściciel,
· osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością,
· osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody uzyskania takiego dokumentu.
Wniosek w formie pisemnej możesz:
· przesłać za pośrednictwem uprawnionego operatora usług pocztowych na adres:
Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy
ul. Konarskiego 1 – 3 , 85-066 Bydgoszcz lub Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy
ul. Zygmunta Augusta 3A, skrytka pocztowa nr 2 , 85-002 Bydgoszcz
· złóż osobiście w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy ul. Konarskiego 1-3 - IV piętro, pok. 448 lub w punkcie kancelaryjnym przy ul. Zygmunta Augusta 16 w Bydgoszczy pok. 1A na parterze
lub
· wnieść w formie dokumentu elektronicznego poprzez:
- ePUAP np. jako pismo ogólne do urzędu (jeśli chcesz złożyć wniosek przez internet - musisz mieć profil zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.
- Elektroniczną Skrzynkę Podawczą – wszystkie niezbędne informacje z tym związane znajdziesz /powiatbydgoski/SkrytkaESP
CO MUSISZ DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU?
• wniosek lub zgłoszenie zmiany w ewidencji gruntów i budynków złożone przez właściciela /władającego wg wzoru,
• dokumenty będące podstawą zmian w bazie ewidencyjnej określone w art. 22 i 23 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, są to w szczególności akty notarialne, prawomocne orzeczenia sądu, ostateczne decyzje administracyjne, odpisy z ksiąg wieczystych (oryginały lub odpisy dokumentów), odpisy dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji, dokumentacja geodezyjna i kartograficzną przyjęta do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zawierająca wykazy zmian danych ewidencyjnych oraz akty normatywne i dane wynikające z publicznych ewidencji
i rejestrów.
· w przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, dołącz oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu,
ILE BĘDZIESZ CZEKAĆ?
- Aktualizacja ewidencji czynnością materialno-techniczną – do 30 dni od daty otrzymania dokumentów niezbędnych do wprowadzenia wnoszonej zmiany.
- Aktualizacja ewidencji w drodze decyzji administracyjnej - według terminów określonych w ustawie
z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
ILE ZAPŁACISZ?
Wprowadzenie zmiany do bazy ewidencyjnej na podstawie wniosku lub zgłoszenia (wykonane czynnością materialno-techniczną) nie podlega opłacie skarbowej.
W przypadku działania przez pełnomocnika poniesiesz koszty z tytułu opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Wpłaty możesz dokonać na rachunek Urzędu Miasta Bydgoszczy – Wydział Podatków i Opłat Lokalnych: 52 1240 6960 3892 1000 0000 0000.
W przypadku, gdy aktualizacja bazy ewidencji gruntów i budynków będzie prowadzona na twój wniosek lub zgłoszenie w drodze decyzji administracyjnej poniesiesz koszty z tytułu opłaty skarbowej w wysokości 10zł. (opłacie tej podlega wyłącznie decyzja o aktualizacji lub o odmowie aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, od opłaty tej zwolnione są decyzje o umorzeniu postępowania). Wpłaty możesz dokonać na rachunek Urzędu Miasta Bydgoszczy – Wydział Podatków i Opłat Lokalnych: 52 1240 6960 3892 1000 0000 0000.
PODSTAWA PRAWNA
· Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
· Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
· Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
· Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
· Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
CO JESZCZE MUSISZ WIEDZIEĆ?
Jeżeli uzyskanie danych niezbędnych do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków nie jest możliwe w inny sposób, starosta może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na właścicieli/władających, obowiązek:
1) opracowania dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków, w przypadku ustalenia, że stan rzeczywisty nieruchomości jest inny niż ujawniony w tej bazie danych, a różnica ta jest skutkiem robót budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, 961, 1165 i 1250);
2) udostępnienia dokumentacji budowy lub dokumentacji powykonawczej, o której mowa w art. 3 pkt 13 i 14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, jeżeli jest to niezbędne do ujawnienia w bazie danych ewidencji gruntów i budynków danych dotyczących budynku lub działki;
3) udzielenia informacji o sposobie użytkowania budynków i lokali.
Tryb odwoławczy dotyczy tylko przypadku, gdy aktualizacja bazy ewidencyjnej odbywa się w drodze decyzji. Od orzeczenia służy stronom prawo odwołania do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego
i Kartograficznego (WINGiK) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
KTO ZAŁATWI TWOJĄ SPRAWĘ?
Wydział Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy, ul. Zygmunta Augusta 16,
II piętro pok. 212 - nr tel. 52 584 01 94 dla nieruchomości położonych na terenie: miasta i gminy Koronowo, gminy Nowa Wieś Wielka oraz gminy Sicienko,
II piętro pok. 214 - nr tel. 52 584 01 45, 52 584 01 59 dla nieruchomości położonych na terenie: miasta i gminy Solec Kujawski, gminy Białe Błota, gminy Dąbrowa Chełmińska, gminy Dobrcz oraz gminy Osielsko .